TIDAK DIBERI ITU JUGA SEBUAH PEMBERIAN

“Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk Neraka Jahannam dalam keadaan hina dina.” (Al-Mu’min: 60)

 

 

Inilah ayat yang menceritakan janji Allah tentang doa yang dipinta. Hanya waktu yang menjadi ukuran sama ada permintaan itu cepat atau lambat dikabulkan.

 

Pernah tidak terdetik di hati tentang doa yang sekian lama dipinta tetapi masih belum terjawab? Seolah-olah Allah itu langsung tidak memandang kita yang menadah tangan dalam samarnya malam, dalam terangnya cahaya. Walhal orang lain pula menerima satu demi satu rezeki walaupun yang tidak mereka pinta.

 

Tidak adilkah Allah?

 

Nah, usah bercakap tentang adil andai kita pun masih gagal untuk adil pada masa, diri sendiri, ibu bapa dan orang sekeliling. Sesungguhnya Allah itu Maha Tahu atas setiap apa yang Dia lakukan. Tugas kita hanya meminta. Usah malu untuk meminta kerana Allah lebih malu jika tidak mengabulkan setiap permintaan hamba-Nya. Percayalah.

 

Cuma kadang-kadang kita terlupa saat Allah tidak mengabulkan apa yang diminta malah memberi apa yang tidak dinginkan, itu sebenarnya Allah sedang memberi apa yang kita perlukan. Dan sesungguhnya, tidak diberi itu juga merupakan sebuah pemberian yang harus dinikmati dengan lapangnya jiwa.

Allah ini Maha Baik dan Maha Tahu di segenap inci rahsia kehidupan hamba-Nya, mana mungkin Dia meletakkan kita di tempat yang menyedihkan. Sebab itulah ada doa yang kabul, ada doa yang tertangguh bahkan ada doa yang disimpan.

 

Usah bersedih andai masih ada doa yang belum terjawab kerana Allah sebenarnya sedang menjawab dengan cara ‘tidak memberi’ kepada kita. Bersabarlah dan jangan mudah putus asa dengan rahmat Allah.

 

Just believe that Allah always give something good to us. If not good enough now, it will good soon! Insya Allah.

 

Bersabarlah dalam ketaatan dan teruskan berdoa agar kesudahan kita adalah adalah kesudahan yang baik.

BUKU BERKAITAN
  • Ada Apa Dengan Ujian?
ANDA MUNGKIN SUKA