Cara Mandi Nifas / Wiladah Selepas Melahirkan Anak Atau Keguguran


Eh, cepat pulak habis darah nifas ni. Bolehlah mandi ye? Tapi kalau ada balik macam mana? Kira darah nifas juga, darah istihadah atau haid?”

Pening juga bila berhadapan dengan situasi begini kan?

Pernahkah kita terfikir apa sebenarnya yang membezakan antara darah haid, istihadah, darah nifas dan apa pula yang dikatakan dengan wiladah?

Dalam artikel ini, kami kongsikan ulasan Mufti Wilayah Persekutuan mengenai semua jenis darah ini dan bagaimana cara untuk mandi wajib selepas melahirkan anak mahupun yang mengalami keguguran.

Ikuti penjelasan di bawah ini.

 

Kewajipan Mandi Selepas Melahirkan Anak Atau Keguguran

 

Kadang-kadang kita ada dengar orang bersalin tak keluar darah nifas. Maka dia pun keliru, “Perlu tak aku mandi wajib?”

Kadang-kadang ada yang melahirkan secara Caesarean dan bayi yang dilahirkan tidak keluar melalui faraj. Sekali lagi timbul persoalan, “Macam mana niat mandi wajib selepas melahirkan anak?”

Ada juga wanita yang mengalami keguguran setelah mengalami pendarahan. Lantas dia kurang pasti sama ada ianya darah istihadah ataupun nifas?

Menurut Mufti Wilayah Persekutuan, Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri berikut adalah penjelasan bagi situasi tersebut.

 

- Kebiasaan bagi wanita bersalin akan keluar darah nifas yang mewajibkan wanita itu mandi wajib.

- Jika wanita itu bersalin tanpa darah apa pun, pandangan dalam mazhab Syafie, wanita itu tetap dikira berhadas besar dan wajib mandi.

- Jika kandungan yang dilahirkan itu berbentuk alaqah (gumpalan darah), atau mudghah (gumpalan daging) seperti dalam kes keguguran, tetap dikira wiladah dan wajib mandi.

- Begitu juga kelahiran Cesarean, yakni kandungan keluar bukan daripada faraj wanita tetapi melalui pembedahan di kawasan abdomen, tetap mewajibkan mandi.

 

Mandi Nifas Dan Wiladah Selepas Melahirkan Anak Atau Keguguran

 

Jika ditanya, apabila seseorang wanita itu bersalin dan bernifas, adakah dia perlu mandi dua kali; pertama akibat wiladah dan kedua akibat nifas?

Jawapannya ialah tidak perlu mandi dua kali kerana memadai mandi dengan sekali sahaja. Berkata Syeikh Muhammad al-Zuhaili dalam al-Mu’tamad (1/137) :

“Jikalau terhimpun ke atas seorang wanita kewajipan mandi hadas haid dan janabah (seperti jimak dan keluar mani), memadailah baginya dengan niat (mandi mengangkat hadas) salah satu daripada keduanya.

Begitu juga seorang yang berjunub kemudian mati, dan orang yang berjunub kemudian haid, maka memadai bagi dua keadaan itu terangkat hadas dengan satu kali mandi.

Begitu juga jika seseorang itu berjunub, kemudian berhaid, kemudia dia mati, cukup bagi wanita itu satu kali mandi untuk kesemua keadaan (hadas besar) itu.”

 

Waktu Mandi Wajib Selepas Melahirkan Anak

 

Jadi, bilakah waktu untuk mandi wajib akibat wiladah dan nifas?

Jawapannya ialah selepas bersalin dan apabila berhenti keluarnya darah nifas dalam keadaan naqa’.

Keadaan naqa’ bermaksud betul-betul suci iaitu jika dimasukkan kapas ke dalam faraj lalu dikeluarkan tidak ada kesan-kesan darah, kekeruhan atau kekuningan.

Jika darah sudah berhenti tetapi jika dimasukkan kapas masih dilihat kesan darah, warna keruh atau kekuningan, maka itu adalah keadaan fatrah yang menunjukkan masih dalam keadaan bernifas.

 

Terdapat beberapa cara niat mandi wajib / nifas / wiladah seperti berikut:

 

i. Meniatkan setiap hadas besar yang dialami dan dimaksudkannya.

Contoh, jika dia mengalami dua hadas besar iaitu nifas dan junub maka diniatkan kedua-duanya sekali.

“Sahaja aku mengangkat hadas nifas dan junub”

 

ii. Memadai niat hanya satu niat sahaja atau satu niat yang umum merangkumi kesemua hadas.

“Sahaja aku mengangkat hadas akbar (besar)”

atau

“Sahaja aku sahaja aku menunaikan fardhu mandi atau seumpama dengannya”.

 

2. Menghilangkan Najis 

Iaitu menghilangkan sebarang najis yang terlekat pada badan.

 

3. Meratakan Air Ke Seluruh Badan

Meratakan air ke seluruh anggota badan luaran serta membersihkan semua najis yang terdapat padanya.

 

Langkah Mandi Wajib Secara Ringkas

i. Membaca ‘Bismillah’ ketika akan mandi.
ii. Mengambil wudhuk sebelumnya sebagaimana amalan Nabi s.a.w.
iii. Melalukan tangan di atas seluruh badan (menggosok-gosok) bagi menghilangkan kotoran yang melekat.
iv. Mendahulukan membasuh yang sebelah kanan dari sebelah kiri.

 

Kredit : SirapLimau (dengan sedikit olahan)

Gambar: Google

mandi wajibwiladahhukum
ARTIKEL MESTI BACA
ANDA MUNGKIN SUKA
googletag.cmd.push(function () { googletag.display('KMK_KaryaBestari_ROS_Interstitial-0'); });